Hoe corporates kunnen leren van startups (B. Amsterdam)

De algemene opvatting is dat een wendbare organisatie klein is en opereert in een startupachtige werkomgeving. Grote corporates zijn immers log en kunnen niet wendbaar zijn, toch?
Niet per definitie. Een succesvolle werkomgeving bestaat uit een community,  waar alle partijen een bijdrage leveren aan het geheel. Hoe groter de bereidwilligheid van de leden om een bijdrage te leveren voor de groep, des te groter is de som der delen. Hierbij maakt de omvang van een organisatie niet uit.

B. Amsterdam is hier een sprekend voorbeeld van. Dit concept kenmerkt zich door de creatieve industriële look-and-feel van het pand voorzien van veel startupachtige organisaties. De community leeft en is actief. De bereidwilligheid van een individueel lid van de groep is groot om waarde te voegen aan het geheel. En hierbij is het opmerkelijk dat ook de grote corporates aanwezig zijn.  Partijen als Post NL, IBM, Heineken, PWC zijn er aanwezig met teams die meedraaien en een plek hebben verworven in de community.

Maar wat maakt B. Amsterdam nu een succes? De werkomgeving, de community of de leden van de community? Donderdag 20 oktober vindt het eerste seminar plaats van Het Ideale Kantoor, waarin deze vraag nader wordt bestudeerd met als doel te ontdekken wat het een industriële organisatie kan leren van deze succesvolle inspirerende werkomgeving.