Gebonden of verbonden? De relatie tussen mens, werk en organisatie

Een paar weken geleden sprak ik iemand die een aantal wijzigingen in haar taken kreeg. Ik vroeg haar of ze deze verandering leuk vond. “Hoezo leuk?” vroeg zij, “Werk is er toch niet om leuk te zijn?” En dat straalde zij ook uit. Je werkt om brood op de plank te hebben en als er extra inzet van je gevraagd wordt, dan moet daar wel wat tegenover staan. Je doet wat er van je verwacht wordt, hoewel je niet altijd weet waar het toe dient. Je kletst bij tijd en wijlen met je collega’s en samen mopperen jullie over de manager die niet weet wat er speelt op de werkvloer. De maandagen vallen je zwaar en vanaf woensdag leef je toe naar het weekend.

Kan dit anders?

Stel, je werkt in een organisatie waar iedereen op maandagochtend vol goede zin verschijnt.  Na even kort over en weer te hebben geïnformeerd hoe het gaat en hoe het weekend was, begint iedereen met enthousiasme aan de taak die hij of zij onder handen heeft. Je zit vol ideeën over verbeteringen en je weet dat je leidinggevende het prima vindt dat je hiermee experimenteert. Ook als het fout gaat, want fouten zijn er om als organisatie van te leren. Je kent de doelen van het bedrijf en die hou je in je achterhoofd bij alles wat je doet. De dag vliegt voorbij en hoewel er altijd wat dingen zijn die je minder leuk vindt, heb je tegen de tijd dat je naar huis gaat een heerlijke dag achter de rug. Morgen wordt weer zo’n geweldige dag.

Onrealistisch? Als je naar de cijfers kijkt, zou je dat inderdaad kunnen zeggen. In 2011 en 2012 heeft Gallup 19 West-Europese landen onderzocht op betrokkenheid van de medewerkers. De schokkende conclusie is dat gemiddeld genomen 14% van de werknemers zich betrokken voelt, terwijl 66%  zich niet betrokken voelt. Schokkender is misschien nog wel dat Nederland onderaan het rijtje van betrokken werknemers bungelt. Slechts 9% voelt zich betrokken, 80% voelt zich niet betrokken en 11% is zelfs actief niet betrokken.

Een eerder onderzoek concludeerde al dat 70 tot 80% van de werknemers hun werk op de automatische piloot doen, dat zo’n 30% van de mensen met tegenzin naar hun werk gaan en 25% zelfs een hekel aan hun werk hebben. Waarom ze dan toch in hun baan blijven? Het antwoord ligt voor de hand: zij zijn afhankelijk van het inkomen dat zij ermee verdienen en zijn bang om deze zekerheid op te geven.

Wat doet dit met de productiviteit van je organisatie? Welke omzet laat het bedrijf liggen als een groot deel van je medewerkers hun werk met tegenzin doen? Welke onnodige kosten worden er gemaakt vanwege personeelsverloop, ziekteverzuim en mentaal verzuim? Hoeveel winst zou er niet geboekt kunnen worden als de meerderheid hun werk met plezier en toewijding zouden doen?

Nogmaals de vraag: kan dit anders?

Gallup, een Amerikaans onderzoek- en adviesbureau, claimt dat hun beste klanten 63% medewerkerbetrokkenheid laten zien. En het onderzoek van Cornell University laat zien dat er door de invoering van een paar simpele HR strategieën aanzienlijke resultaten te bereiken zijn: een verhoging van 22% op de omzet, een verhoging van 23% op de netto winst en een verlaging van 66% op personeelsverloop. Tel uit je winst.

Het is heel eenvoudig:

1. Medewerkers die zich verbonden voelen met de organisatie, de missie en bedrijfsdoelen, doen hun werk vanuit een innerlijke motivatie, zijn productiever en effectiever. Op het ideale kantoor (of bedrijf) werken dus alleen mensen die vierkant achter hun organisatie staan en plezier hebben met hun werk, ongeacht de taken.

2. Medewerkers die aangemoedigd worden om  betrokkenheid en zelfsturing te laten zien, zijn – wederom – productiever en effectiever, en zullen ook minder geneigd zijn om de organisatie te verlaten dan werknemers bij wie de manager voortdurend over hun schouder meekijkt. De managers stimuleren hun medewerkers om het beste uit zichzelf te halen door hen hun werk op hun eigen manier te laten doen en klaar voor hen te staan wanneer zij nodig zijn.

3. Medewerkers die werken in een bedrijfscultuur waarin zorg, wederzijdse afhankelijkheid en waardering voor elkaar voorop staan – een soort familiecultuur – werken harder en zijn niet weg te kapen door hen hogere beloningen aan te bieden. Hard werken en ontspanning gaan hand in hand, je kunt op elkaar vertrouwen en wat de een laat vallen, vangt de ander vanzelfsprekend op.

Werk doen dat bij je past en in een omgeving die je op een positieve manier voedt, geeft je  energie in plaats van dat het je energie kost.  Als je weet waarvoor je het doet, dan vindt niemand het erg om de handen goed uit de mouwen te steken. Van hard werken aan iets dat je zelf belangrijk vindt, kun je zelfs erg gelukkig worden. En dat is waar het in het leven eigenlijk om draait.


Over Sigrid van der Laan: 

Sigrid heeft ruim tien jaar in Nicaragua gewoond en gewerkt, waar zij zich heeft gespecialiseerd in participatieve menselijke ontwikkeling. Na haar terugkeer heeft zij zich gevestigd als zelfstandig loopbaanadviseur. In haar praktijk voor loopbaan- & teamontwikkeling legt zij zich toe op menselijke en professionele ontwikkeling. Zij begeleidt individuen en teams in het vinden van de juiste match tussen mens, werk en organisatie. Zij is aangesloten bij Big Five for Life International en is gecertificeerd trainer/coach Big Five for Life en RightPlacement. Kijk voor meer informatie over haar werk en achtergrond op www.sigridvanderlaan.nl. Hier kun je ook haar e-boek ‘In vijf stappen naar werken met impact’ downloaden.

 

http://nl.linkedin.com/in/sigridvanderlaan/